mStore
STÄNG

Gratis standardfrakt vid köp över 2 000 kr 🚚

Visar priser med moms
background1

Jämställdhet i svensk skola.

Här delar fem elever från Stenkulaskolan i Malmö med sig av hur de upplever skolmiljön för tjejer.

Asma Mohamed

Asma Mohamed, elev på Stenkulaskolan.

 

"Jag är en tjej som går i nian på Stenkulaskolan. Jag är feminist och tycker att “flickornas dag” är viktig att uppmärksamma. Barnens trygghet och jämställdhet i denna skola skulle jag säga är en av skolans högsta prioriteringar, det är därför jag mår så bra när jag är här.

Det är samhället som bestämmer vad som anses vara en norm för både flickor och pojkar. Eftersom att män alltid varit högre uppsatta i samhället än kvinnor och bestämt det mesta så är de flesta könsnormerna i samhället till deras fördel. Några av normerna är att pojkar får och kräver mer uppmärksamhet av pedagogerna vid vuxenledda aktiviteter medan flickorna förväntas ta ansvar och inte kräva så mycket.  

"Samhället ställer högre krav på flickor från en ung ålder än för pojkar."

Samhället ställer högre krav på flickor från en ung ålder än för pojkar. Att flickor redan ses som mogna från en ung ålder leder till att vi inte utrycker oss hur som helst utan förväntas bete oss ”rätt”. Om du som tjej pratar mycket och har starka åsikter, kommer du nog få kommentarer om det och då inte positiva kommentarer. Detta är så normaliserat i vårt samhälle så att det är svårt att märka men det är något lärare jobbar med dagligen.

De är medvetna om det och gör oss medvetna. Genom att berätta för oss att vi alltid har någon att prata med och att vi inte känner oss ensamma, gör mycket. De förväntar sig inte att vi flickor alltid ska vara på topp utan förstår att vi också har våra dåliga dagar. Jag menar inte att de ser ner på pojkarna utan att de ställer samma krav på oss."


 

Jag heter Rayaan och kommer från Somalia. Min dröm är att bli en företagskvinna och vara en förebild för alla tjejer.

” I framtiden hoppas jag kunna inspirera och stötta fler flickor på samma sätt”

På min skola ser man till att tjejerna har det bra, lärarna jobbar ständigt med att vi ska få våran röst hörd men det är också en annan sak som jag vill lyfta med min skola som jag tycker är bra. Vi har fri tillgång till hygienprodukter och lärarna har jobbar fram en norm som är att inte skämmas för att vi är flickor och för att vi har mens. Detta leder till att vi inte behöver oroa oss över sånt när vi är i skolan utan kan fokusera på vår utbildning fullt ut.

I framtiden hoppas jag kunna inspirera och stötta fler flickor på samma sätt som dem stöttar oss.


Rayaan Abdi, elev på Stenkulaskolan.



Dania Alwadi, elev på stenkulaskolan.

Jag heter Dania och är en 15-årig tjej som går på Stenkulaskolan. Jag är en elev som försöker sitt bästa för att kunna uppnå mina mål i livet. Ett av mina mål är att bli utbildad läkare.

"Dagens samhälle ser annorlunda på
flickor och pojkar."

Dagens samhälle ser annorlunda på flickor och pojkar. Ett typiskt exempel är att alla har förväntningar på hur flickor ska bete sig, att vi måste vara artiga och snälla oavsett hur någon behandlar oss. Detta till skillnad från hur man ser på killar, som helt enkelt kan bete sig oartigt när som helst. Dessa normer leder till att pojkar har det enklare i fler situationer än flickor, de har lättare för att få uppmärksamhet och att bli hörda. Flickor har det besvärligare och tränas därför inte i att våga prata och dela sina åsikter.

Stenkulaskolans lärare är väldigt tydliga med att ställa samma krav på både tjejer och killar. Lärarna på Stenkulaskolan är medvetna om samhällets förväntningar på flickor och jobbar aktivt med att ge oss tillfällen att uttrycka oss. De hjälper oss att höja våra röster, berätta om våra åsikter och att våga stå ut för oss själva.


 

Jag har redan planer för min framtid och vet vad jag vill plugga till och vad jag vill jobba med i framtiden, men vi får se hur det blir. En sak är jag dock säker på, det finns inte en skola som är mer accepterande än Stenkulaskolan, där alla är välkomna oavsett förutsättningar.

” I skolan får vi verklighetsförankrade uppgifter som ger uppmärksamhet till hur det faktiskt
är i världen”

I skolan får vi verklighetsförankrade uppgifter som ger uppmärksamhet till hur det faktiskt är i världen och vilka normer som samhället satt. Meningen med detta är inte att få oss att följa dem utan istället upplysa och göra oss redo för att ändra på det när det kommer i vår väg i framtiden. Eftersom att alla har samma undervisning, killar och tjejer, är det jämställt så att alla vet vad som pågår i samhället och kan försöka ändra det som behövs. Annars kan det blir som att killarna inte vet vad som händer och därför fortsätter med samma beteende i framtiden. Jag tror att detta kan leda till en mer jämställd framtid för oss.

Stina Larsson

Stina Larsson, elev på Stenkulaskolan.



Dzejlana Sehic, elev på stenkulaskolan.

Mitt namn är Dzejlana Sehic och jag går på Stenkulaskolan. Lärarna på Stenkulaskolan ser till att tjejer blir hörda och inkluderade. De får också en röst i klassrummet och kan ställa frågor utan att bli kränkta.

"Lärarna hjälper oss att våga säga våra åsikter och uttrycka våra känslor"

Om en tjej inte blir behandlad rätt får hon alltid stöd och det finns vuxna som hon kan prata med så att hon mår bra. Lärarna hjälper oss att våga säga våra åsikter och uttrycka våra känslor och de berättar för oss att det är rätt och att vi ska och borde höras.